verbindingsreis.reismee.nl

Kapernaum...

Vandaag, donderdag, zijn we naar Kapernaum geweest, tenminste wat er nog van over is. De plaats is grotendeels verwoest door een aardbeving in de 5de eeuw na Chr. Wat interessant was, is dat er een grote kerk, Petruskerk gebouwd is boven de overblijfselen van een muur van het huis van de schoonmoeder van Petrus. Die genezen werd door Jezus van de koorts in het Bijbelse verhaal. Verder een Synagoge die er uit ziet van die tijd die gebouwd is op de synagoge waar Jezus ook was. Een interessant detail zijn de ongelijke traptreden die voor de synagoge gemaakt zijn. Dit is een heenwijzing naar verwoesting van de tempel in Jeruzalem 70 na Chr.

Onderweg in de bus komen we langs de Gospel Trail, de weg van Nazareth naar Jeruzalem. Hier was vroeger een pad waar waarschijnlijk Jezus ook veel gelopen heeft. We zijn langs de bergplekken gereden waar de Zaligsprekingen en het vermenigvuldigen van het brood en de twee vissen heeft plaatsgevonden. Apart gevoel daar tussen door te rijden.

Volgende plaats Katzrin in het hart van de Golan hoogte, hier zijn overblijfselen te zien zoals, een synagoge, olijfpers en een huis van Rabbi Elazer. Bijzonder om in zo'n huisje te zitten. Zo komt het verhaal van de vier vrienden die een zieke door het dak lieten zakken om hem bij Jezus te brengen in het volle huis tot leven. De daken zijn makkelijk open te maken. even voor de mensen die dit detail interessant vinden...

Tussendoor nog even fruit geplukt op een fruitgaard, hoewel tussendoor...het was beetje afzien in de warmte..pfff

Lekker afkoelen in de bus en als laatste naar de Mount Bental, een van de bijzondere bergen waar de strijd is gestreden tussen Israel en Syrie. Daar sta je dan en voor je zie je Syrie liggen en hoor je de knallen van de oorlog. Bizar er zo dichtbij te staan. Met 60 km verderop de stad Damascus. De Unesco houdt toezicht op het grensgebied tussen Israel en Syrie. Waar het op dit moment rustig is omdat President Assad het te druk heeft met de oorlog in zijn land.

De uitkijkpost van de Unesco wordt beschermd door het Israelish leger mocht dit nodig zijn. Ze zijn zelf ongewapend. Roy heeft een praatje gemaakt met hen. Ergens grappig en apart. Van dit soort plekken besef je hoe wij leven. Zo anders en redelijk onbezorgd.

Weer een indrukwekkende dag.