verbindingsreis.reismee.nl

Op weg naar Jeruzalem

Hallo mensen,

Hallo mensen,

Hier zijn we weer!

Vandaag vertrekken we naar Jeruzalem. Dit geeft een speciaal gevoel, voor mij in ieder geval. De plannen zijn een beetje gewijzigd, want we gaan naar de bekende doopplaats daar. Dit is natuurlijk in de Jordaan. Extra bijzonder want hier komt Ernst-Jan zijn wens uit. Dopen in de Jordaan! Zo speciaal hier bij te zjin!

Hierna gaan we door naar romeinse opgravingen. Het Herodion national park. Er valt veel op te graven in dit land. Er moeten keuzes gemaakt worden over wat ze gaan opgraven. Zoals hier een deel van het centrum uit de Romeinse periode. Die lang duurde trouwens. Een bijzondere plek is de heuvel op de achtergrond daar hebben ze de fillistijnse stad Betshan gevonden. Waar Saul en Jonathan aan de muur tentoongesteld werden. Na hun dood. Dit uit de tijd van de bijbelse koning David. Dit ligt hoger dan de Romeinse. Als er een stad verwoest was om welke reden ook, dan werd er gewoon weer boven opgebouwd. Raar idee dat je over verschillende steden loopt.

Onderweg krijgen we allerlei info te horen over historische plaatsen. Zo interressant allemaal. We rijden door Westbank,het bijbelse Judea en Samaria. Dit staat onder Palestijns bestuur. Een ander deel onder Israelisch en dan heb je nog Palestijns/ Israelisch. Daar staan de palestijnen onder Israelische bescherming. Het is erg gecompliceerd allemaal. Jericho is nu een Palestijse stad. Die hebben op afstand zien liggen. Dit is allemaal in de buurt van de Jordaans/Israelische grens. Wat ik zelf mooi vond om te zien is het gebergte/ berg waar Jezus verzoeking in de woestijn heeft plaatsgevonden na zijn doop.

Helaas gaan we nu niet naar de Olijberg. Het is te onrustig. Maar dit gaan we een andere keer inhalen!

Vanavond gaan we eten bij een Rabbi. Een traditionele shabbatmaaltijd bij hen thuis. Erg leuk vond ik dat hij zong voor zijn vrouw om haar te eren/waarderen. De kinderen krijgen een zegen. Zo leuk om die traditie mee te maken. De shabbat begint. alles gesloten in de Joodse wijk. Oef... Roy en ik naar de arabische wijk geweest met de taxi om iets te kopen....bananen. Ze waren extra lekker. Achteraf bleek dat het op dit moment een spannende buurt was. Beetje dom...

Jammer genoeg wil het met de foto's niet zo lukken bij de blog. Als we terug zijn in ons koele kikkerland doen we een nieuwe poging.

Janny

Hoi Sandra, en natuurlijk ook de rest van de familie en fam Dasselaar! Wat hebben jullie veel gezien, mooi om te lezen. En ja een aantal foto's van de Jordaan hebben we al gezien via de app. ? Nog een goede, gezellige tijd met elkaar! Doe iedereen de hartelijke groeten van ons!

Francis

Hallo Sandra en de anderen,
Ook nu weer een mooi verhaal om te lezen en spannend ? . Als jullie terug zijn komen we de foto's wel bekijken!
Geniet nog de komende dagen.